Infeksjonskontroll.no

Rengjøring av kjøkken, desinfeksjonsrom og diverse ytre rom

Regionalt kompetansesenter for smittevern Helse Sør-Øst

Versjon : 2.0
Dokumentansvarlig:

Hyg.spl. Carl-Fredrik Borchgrevink-Lund

Fremgangsmåte og arbeidsfordeling
Desinfeksjonsrom
Dusj
Toaletter
Kjøkken/anretning
Væskelager
Medikamentrom
Rekvisita
Tøylager
Referanse
   

Hensikt og omfang
Forhindre smittespredning i miljøet og mellom pasienter Ivareta estetiske hensyn, og et godt inneklima og vedlikehold av overflater.

Fremgangsmåte og arbeidsfordeling                                                                                
Daglig rengjøring, vedlikehold og ansvar
Hvordan dette organiseres, og hvem som gjør hvilke oppgaver kan variere fra institusjon til institusjon.

Desinfeksjonsrom
Renholdspersonale
  • Rengjøring av loddrette flater rundt vask.
  • Våtmopping av gulv.
  • Sjekk såpe, tørkepapir og hånddesinfeksjonsmiddel.
  • Bytte avfallsposer.

Desinfeksjonsrommet skal rengjøres som det siste rommet i avdelingen.

Pleiepersonell/avdelingspersonalet
  • Daglig rengjøring og vedlikehold.
  • Benker
  • Løst inventar
  • Dekontaminator og instrumentvaskemaskin utvendig
  • Sortering av skittentøy i skittentøysekkene og avfall i avfallssekkene
  • Påse at skittentøy/avfallssekkene ikke blir for fulle
  • Lukke skittentøy/avfallssekkene forskriftsmessig
  • Slå sammen kartonger og annen pappemballasje
Ukentlig og ved behov - (Lag sjekkliste)
  • Hyller.
  • Skap innvendig ved behov og minimum hver tredje måned.
Dusj                                                                                                                                                                                              
Renholdspersonale
Daglig rengjøring og vedlikehold
  • Horisontale flater.
  • Rengjøring av loddrette flater rundt vask og dusj.
  • Våtmopping av gulv.
  • Dusjkrakk.
  • Sjekk og påfyll såpe og tørkepapir.

Ved behov:
Dusjforheng sendes til vask.

Toaletter
Renholdspersonale
Daglig rengjøring og vedlikehold
  • Toalett og toalettforhøyer (toalettet vaskes først utenpå fra toppen og nedover, innvendig benyttes toalett børste (denne desinfiseres i dekontaminator).
  • Håndvask og loddrette flater rundt håndvask.
  • Våtmopping av gulv.
  • Spylere til nedentilvask (barsel).
  • Sjekk såpe og tørkepapir.
Kjøkken/anretning                                                                                                                                                                 
Renholdspersonale
Daglig rengjøring og vedlikehold.
  • Flekkfjerning på horisontale flater.
  • Våtmopping av gulv.
  • Bytte avfallsposer.
  • Sjekk såpe, tørkepapir og engangskluter.
Kjøkkenpersonale
Daglig rengjøring og vedlikehold
  • Vask og benker.
  • Komfyr utvendig.
  • Mikrobølgeovn utvendig.
  • Engangs kluter kastes etter bruk og håndklær skiftes minimum hver dag.
Ukentlig rengjøring og vedlikehold - (Lag sjekkliste)
  • Kjøleskap innvendig.
  • Mikrobølgeovn innvendig.
Ved behov
  • Avtrekksventiler, vifte og filter rengjøres/skiftes ved behov og minimum hver 3. måned.
  • Skuffer og skap innvendig.
Pleiepersonell/avdelingspersonalet
Ettermiddag/kveld og natt:
  • Rengjør benker.
  • Tørke opp søl.
  • Oppvask.

Hvis brukt servise bringes inn på anretningen, må det skilles nøye mellom ren og uren side. Næringsmiddellovgivningen følges.

Væskelager                                                                                                                                                                                
Renholdspersonell
  • Daglig våtmopping av gulv.
Pleiepersonell
  • Rengjøring av hyller ved behov og minimum hver 3. måned.
Medikamentrom
Renholdspersonell
  • Daglig våtmopping av gulv.
Pleiepersonell
  • Daglig rengjøring av arbeidsbenk og ved behov.
  • Rengjøring av hyller ved behov og minimum hver 3. måned.
Rekvisita
Renholdspersonell
  • Daglig våtmopping av gulv.
Pleiepersonell
  • Rengjøring av hyller ved behov og minimum hver 3. måned.
Tøylager
Renholdspersonell
  • Daglig våtmopping av gulv.
Pleiepersonell
  • Rengjøring av hyller ved behov og minimum hver 3. måned.

Referanser                                                                                                                              

("Internkontrollforskriften for næringsmidler") FOR-1994-12-15-1187.
Forskrift om internkontroll for å oppfylle næringsmiddellovgivningen